або До чого дійде прогрес

Олена Юлина
N 51. 24 листопада 2004 року, стор. 8

У нашому швидкоплинному житті все частіше пропонується динамічне й компактне - грошовий переказ у будь-який кінець земної кулі за 10 хвилин, вільне володіння англійською - за 2 місяці, швидкосуп за 3 хвилини, шампунь "5 в 1". А відтепер можна буде ще й опанувати курс української літератури одинадцятого класу... за добу.

Підручник "Українська література. Хрестоматія. Навчальний посібник", рекомендований Міністерством освіти і науки України для учнів 11 класів, не має аналогів: зміст усіх творів, передбачених навчальною програмою, викладено у скороченому варіанті на 330 сторінках, з яких, скажімо, роман П. Загребельного "Диво" розмістився лише на 20 сторінках. Автором такого новаторства став 21-річний студент-філолог Львівського національного університету імені І. Франка Володимир Маслюк.

Студент, якому ніколи не вистачало часу, аби ґрунтовно "переорати" черговий пласт класичної літератури до наступної сесії, у новому виданні дотримався всіх атрибутів зручного й практичного посібника. Автор скоротив, спростив і адаптував до сучасності низку класичних творів. Крім самих творів, передбачених шкільною програмою, у хрестоматії вміщено відомості про українську літературу ХХ століття, стислі біографічні дані про майстрів пера, словничок літературознавчих термінів, список рекомендованої літератури тощо. А для перевірки здобутих у прискореному темпі знань учнів пропонуються... кросворди. Як мовиться, поєднано приємне з корисним.

Новий посібник розрахований насамперед на учнів, а також на абітурієнтів та студентів - майбутніх педагогів. Головна ж мета цього новаторства, на думку автора, - популяризувати українську літературу, викликати до неї інтерес, щоб скорочені сюжети творів спонукали звернутися до оригіналу. Або ж для пересічного учня - просто бути "в курсі" навчальної програми. До речі, на Заході такий підхід до красного письменства вже давно не дивина - чимало класичних творів випущено у скороченому варіанті. Наприклад, "Війну і мир" Л. Толстого в США видано однією книжкою невеликого розміру.

Проект-скорочення В. Маслюка отримав немало й негативних відгуків, адже, за твердженням окремих фахівців, у наш прагматизований час освіта й так занадто зміліла. До того ж, керуючись переважно меркантильними інтересами, оцінюючи лише прикладне значення предмета, учні й студенти практично у кожній дрібочці знання починають шукати миттєву вигоду. Але ж література у такому стислому викладі перестає бути власне художньою, виховувати образне мислення, набуваючи лише інформаційного характеру. Вважайте, що вам запропонували подивитися художній фільм, стиснутий, як сюжет у теленовинах, до 2 хвилин. Напрошується запитання: а чи буде повноцінним зроблене вибірково?

З іншого боку, у такого "скорочитання" є й своє раціональне зерно: у старшокласників вивільняється час для заняття, наприклад, точними науками, для вивчення спеціальних предметів (хто до чого має здібності), спеціалізованої підготовки до важливого вибору на порозі дорослого життя - майбутньої професії.

Подібні хрестоматійні підручники наймолодший автор навчального посібника готує, до речі, ще й для 7 та 10 класів. А для тих, у кого обмаль часу, наприклад студентів-заочників, у найближчих планах-задумах В. Маслюка також - запис літератури, яку вивчають за програмою, на компакт-диски і касети під музичний акомпанемент. Цей новий проект, теж запатентований автором, призначений для тих, хто може слухати касету навіть у транспорті або в робочий час. Також це може бути корисним і для учнів, які мають певні фізичні обмеження, скажімо, вади зору.