Які переваги дає Україні платна автомагістраль Київ-Одеса

Віктор Науменко
№ 2. 31 березня 2004 року, стор. 9

12 червня 2003 року Президент України Леонід Кучма підписав Закон "Про реконструкцію й експлуатацію на платній основі автодороги Київ-Одеса на відрізку від Жашкова до Червонознам’янки". Рішення про будівництво першої в Україні платної магістралі визріло вже давно. І будівельні роботи почалися задовго до того, як проект отримав своє кінцеве документальне оформлення. Враховуючи виняткову важливість автотраси для нашої економіки, її будівництво ведеться під президентським патронатом. Запланований термін здачі шляху в експлуатацію - 1 серпня 2004 року.

Автобан Київ-Одеса створюється на основі траси, яка вже діє, - так званого 9-го міжнародного транспортного коридору, який започатковує масштабну державну програму з будівництва мережі платних доріг в Україні. І це не випадково - магістраль вважається найінтенсивнішою в країні. Щодоби вона пропускає до 40 тисяч автомобілів.

Відповідно до угоди між Південно-Західною залізницею та Укравтодором на реконструкцію автомагістралі залізничники перерахували 496 млн грн. За планом минулого року Укравтодор, у свою чергу, передбачив на реалізацію проекту 19 млн грн бюджетних коштів. Станом на початок січня 2004 року вже освоєно 566,8 млн грн (22 % від проектної вартості): дорожньо- і мостобудівельними організаціями виконано робіт на суму 520 млн грн, профінансовано матеріалів на 46,8 млн грн (51 %). Спеціалізованими організаціями зведено штучних споруд на 85,1 млн грн (42 %).

Загалом на будівництві задіяно 1627 одиниць техніки, залучено понад 60 українських дорожньо- і мостобудівельних підприємств, а також галузеві фірми Росії, Турції, Македонії.

Серед пересічних громадян поширена думка, що будувати платні дороги "з нуля" - одне, а створювати їх на основі вже діючих магістралей - зовсім інше. За останні, мовляв, податківцям уже сплачено, тож несправедливо "накручувати" на цьому вдруге. Шляховики ж переконані, що таке "всенародне фінансування", яким є будівництво доріг за рахунок держбюджету, доречне на початковому етапі розвитку транспортної інфраструктури держави - в період "загальної боротьби з бездоріжжям". І абсолютно не виправдане, коли вже діючу транспортну мережу країни необхідно підтягувати до підвищених стандартів. Тут доцільні такі схеми, за якими сплачувати будівництво і експлуатацію доріг будуть ті, хто ними безпосередньо користується. Тобто - власники автотранспортних засобів. Адже, скажімо, жителі поліської глибинки навряд чи відчують полегшення свого життя від того, що на півдні країни буде побудована швидкісна сучасна автомагістраль. Проте частина бюджетних коштів, яка мала б піти на пенсії все тим же поліщукам чи на поліпшення їхнього медичного обслуговування, витрачена не буде, тому що за рахунок цього ж бюджету будуються міжнародні траси на півдні. Ось чому політика переходу частини найбільш важливих міжнародних автотрас на платну основу не тільки економічно вигідна, а й соціально справедлива. Саме цим і керувався Президент, беручи проект під власну опіку.

Минулого року Укравтодор побудував і ввів у експлуатацію понад 110 кілометрів доріг. Близько 100 тис. км автошляхів були відремонтовані, що майже вдвічі перевищує показники 2002 року. У нинішньому році бюджетом передбачено виділити на будівництво і ремонт доріг 2,5 млрд грн. (У 2003-му держбюджетом передбачалося 1,8 млрд грн). Незважаючи на поліпшення справ у галузі, фінансується вона недостатньо, оскільки для задоволення потреб у повному обсязі Укравтодорові необхідно 7,8 млрд грн.

Важливий крок у просуванні проекту "Київ-Одеса" був зроблений восени минулого року, коли в Україні з офіційним візитом перебував прем’єр-міністр Італії Сильвіо Берлусконі. Тоді керівництво Мінтрансу підписало з італійською компанією Torno Internazionale Spa угоду про фінансування будівництва ділянки Жашків-Червонознам’янка. За домовленостю, італійська сторона виділяє Україні 420 мільйонів євро безпроцентного кредиту терміном на 40 років. Італійці також розраховують отримати частину контрактів розвитку інфраструктури автобану - з будівництва мотелів, мережі ресторанів, кафе, магазинів, заправних комплексів тощо. На що Tomo Intemazionale Spa готова виділити від 80 до 110 мільйонів євро.

Однак не тільки італійців зацікавив даний проект. За визнанням міністра транспорту України, можливості інвестування будівництва автомагістралі вивчає ряд компаній з інших країн. Так, потенційний інвестор із Туреччини розглядає можливість вкладення в українську дорогу близько $1 млрд.

Взагалі, виступаючи на недавній колегії Мінтрансу, Георгій Кірпа висловив власну думку: будівництво магістралі забюрократизували, що призвело до уповільнення темпів робіт. Звичайно, "підняти" вітчизняні дороги одразу не вдасться. Тут має спрацювати висококласна команда менеджерів найвищого рівня. Сам Георгій Миколайович уже неодноразово доводив своє вміння знаходити вихід із, здавалося б, безвихідної ситуації. Тому фахівці вірять: йому й тепер під силу буде знайти і залучити інвестиції. На наступних етапах програми розвитку транспортних міжнародних коридорів планується залучати інвестиції під заставу вже діючих концесійних магістралей.

Другим за значимістю можна назвати вже розпочате будівництво дороги Львів-Краковець, яка є частиною 3-го міжнародного транспортного коридору. Це ділянка довжиною у 84,4 км. Розрахункова вартість доведення його до стандарту дороги першої категорії - 1 млрд 634 млн грн. Уже виконано робіт на 6,159 млн грн.

Отже, є всі підстави для оптимізму, віри в те, що українці навчаться заробляти гроші шляхом транзитних перевезень у Європу, на Кавказ, в Середню Азію, країни Балтії, на Балкани тощо. На це орієнтував Президент, і цього вимагає здоровий глузд.

Від редакції

Коли верстався номер, нам повідомили: першi 100 млн євро - кредит уряду Iталiї - будуть отриманi вже в квiтнi нинішнього року. Ще 150 млн євро будуть наданi до кiнця року iталiйськими комерцiйними банками пiд гарантiї iталiйської страхової SACE.

Восени 2003 року iталiйська Torno Internazionale Spa i Мiнiстерство транспорту України пiдписали рамкову угоду, яка передбачає надання Українi кредиту в 420 млн євро для будiвництва 282-кiлометрової дiлянки автомагiстралi Київ-Одеса, що входить до 9-го мiжнародного транспортного коридору (Фiнляндiя-РФ-Бiлорусь-Україна-Молдова-Румунiя-Грецiя).

Вартiсть реконструкцiї автотраси - 2,16 млрд грн. Згiдно з оцiнками держслужби автомобiльних дорiг України, термiн окупностi дiлянки оцiнюється в 15-20 рокiв. Iталiя готова виступити оператором концесiйної дiлянки автомагiстралi.

Довідка Колегії Міністерства транспорту України

Роботи почато торік на дільниці довжиною 235 км від м. Жашкова, що на Черкащині, до с. Червонознам'янка на Одещині. Саме цей проміжок автотраси у найближчій перспективі й стане платним. Розрахункова вартість проїзду, згідно з останніми даними Укравтодору, має становити 12 копійок за кілометр з легкового автомобіля і 31 копійку з вантажівки. Отже, весь платний відрізок обійдеться власникам легкових автомобілей у 28,2 грн, вантажних - у 72,85 грн.