Василь Якимчук, генеральний секретар ФМУ
N 50. 19 листопада 2004 року, стор. 8

З 3-го по 5 грудня в Києві вперше відбудеться засідання Ради директорів Європейського мотоциклетного союзу (EМU) - 12 представників з 10 держав. 2006 року ж в Україні пройде черговий конгрес цієї поважної спортивної асоціації, що свідчить про зростаючий міжнародний авторитет Федерації мотоциклетного спорту України (ФМУ). Члени Ради, зокрема, ознайомляться з діяльністю ФМУ, перспективами проведення у нашій країні різноманітних заходів EМU. Розповідає генеральний секретар Федерації мотоциклетного спорту України Василь Якимчук.

Два роки тому ФМУ відзначила своє перше десятиріччя. Ще у 1992 році вона була прийнята у Міжнародну мотоциклетну федерацію (FIM), і нині має статус національної. Мотоциклетні громадські організації Польщі, України і Словаччини цього року створили Центральноєвропейський мотоциклетний союз. У Рівному вже були проведені спільні змагання зі спідвею серед команд цих країн, намічено організувати ще низку цікавих спортивних заходів.

За ці роки вітчизняний мотоспорт пройшов нелегкий шлях становлення. Зміцнювала свої позиції й ФМУ, яка об'єднала у своїх рядах справжніх ентузіастів мотоциклетного спорту, стала по суті головним організатором й координатором спортивно-масових заходів, підготовки тренерсько-суддівського корпусу. Поступово відродилися мотоклуби, при допомозі різних комерційних структур створено нові спортивні організації. У спортсменів з'явилися сучасні мотоцикли "Ямаха", "Кавасакі", "Хонда". Кілька таких машин наприкінці минулого року отримали провідні спортсмени збірної України.

Федерація мотоспорту України виступає організатором чемпіонатів та традиційних змагань з різних видів мотоциклетного спорту. Сьогодні щорічний республіканський спортивний календар нараховує понад 25 змагань, враховуючи етапи чемпіонатів країни, з мотокросу, спідвею, шосейно-кільцевих перегонів. Причому ці змагання проводяться на основі самоокупності, фактично без витрат на ці потреби державних коштів. Упродовж останніх років федерація була співорганізатором етапу чемпіонату світу з кросу на мотоциклах з колясками у Чернівцях, півфіналів чемпіонатів Європи з мотокросу і спідвею у Чернівцях, Дніпропетровську та Рівному. Цього року вперше пройшов етап чемпіонату Європи з мотокросу (клас до 250 куб. см) на трасі Пирогове, на околицях столиці України. Його учасники і члени офіційних делегацій високо оцінили організацію останніх змагань. Нині київська шосейно-кільцева траса "Чайка" переобладнується згідно з європейськими стандартами, щоб найближчим часом приймати у себе учасників чемпіонатів Європи.

До слова, за сприяння й участі активу федерації підготовлено понад 20 суддів міжнародної категорії, що дозволяє нам гідно обслуговувати в Україні змагання європейського і світового масштабу.

У середині 90-х років минулого століття у занепаді перебував вітчизняний спідвей, який колись процвітав у кількох містах України, був нашою гордістю. Однак федерації вдалося спільно зі спортивною громадськістю, керівництвом влади на місцях дещо відновити колишні славні традиції українського спідвею. Недарма ФМУ отримала подяку від Європейського мотоциклетного союзу за вдалу організацію й підготовку півфіналу чемпіонату Європи 2001 року зі спідвею у Львові. Докладаються також зусилля, щоб відродити спідвей у Полтаві, де є відповідний стадіон.

Чимало досягнень федерації були б неможливі без участі у її діяльності президента нашого об'єднання Вадима Копилова, нині заступника міністра фінансів України. Щиро зізнаюся, що з приходом у ФМУ Вадима Анатолійовича її робота стала більш організованою, планомірною й багатогранною. Сам президент - людина високоорганізована, високодисциплінована й від інших керівників Федерації вимагає, щоб усі спортивні заходи готувалися й здійснювалися заздалегідь й ґрунтовно, як того вимагають нормативи й правила. Саме завдяки Вадиму Копилову Федерація мотоспорту України уклала договір про співробітництво з одним з лідерів нафтового ринку країни - компанією "ЛУКОЙЛ Україна".

Крім того, маємо непогану традицію: щорічно наприкінці спортивного сезону на високому рівні організовуємо урочистості з відзначення найкращих спортсменів і тренерів року, ветеранів та активістів мотоспорту України.

Активізувався розвиток мотоспорту в Дніпропетровську, де останнім часом зміцнив свої позиції мотоспортклуб фірми "Агросоюз". Там обладнана прекрасна траса мотокросу, яка отримала міжнародну ліцензію (подібних в Україні кілька). Траси для проведення змагань є у Рівному, Ковелі, Мелітополі, Алушті, Оріхові (Запорізька область), Енергодарі, Харкові, Александрії, Стаханові, Краснодоні, деяких інших містах країни.

Відрадно, що поступово відроджується в Україні крос на мотоциклах з колясками. Дають певні позитивні результати й зусилля федерації з підготовки юної зміни. За умовами проведення республіканських змагань команди-учасники повинні обов'язково включати до складу юних спортсменів, які змагаються на мопедах або мотоциклах з робочим об'ємом двигуна до 65 куб. см.

Лідируючі позиції в розвитку вітчизняного мотоциклетного спорту нині у Львівської, Дніпропетровської, Волинської областей, тримається на досить високому рівні й Київ. Практично у більшості областей є кілька сильних спортивно-технічних клубів - своєрідних оаз для подальшого розвитку мотоспорту.

У мотокросі маємо п'ять-шість дуже сильних гонщиків, які можуть гідно змагатися на міжнародній арені. У 2000-2003 роках українські спортсмени досить успішно виступали в європейських чемпіонатах з мотокросу - Юрій Джапаров з Чернівців, киянин Сергій Онипченко, Андрій Кричфалуші із Закарпаття (призери етапів чемпіонатів Європи), киянин Олександр Пащинський (6-те місце у заліку чемпіонату світу серед юніорів, третє і друге місця в чемпіонатах Європи 2002 і 2003 років у класах мотоциклів до 125 куб. см). Рівненчанин Володимир Трофімов був третім на чемпіонаті Європи з мотогонок на трав'яному треку. Команда колясочників-мотокросменів посіла шосте місце на чемпіонаті Європи. Цього року у класі до 250 куб. см вдало виступали Юрій Джапаров і киянин Роман Морозов. На другому етапі відкритого Кубка Східної Європи з шосейно-кільцевих перегонів киянин Андрій Оністрат був першим у любительському класі "С" і третім в класі "Handigar". Андрій Буренко був шостим на чемпіонаті Європи (клас до 65 куб. см). Більш успішним досягненням представників України завадили травми багатьох лідерів. Зазвичай щороку провідні мотогонщики країни беруть участь у не менш як 30-ти змаганнях республіканського й міжнародного масштабу.

Не можна сказати, що не маємо проблем: бракує державного фінансування, сучасної системи підготовки спортсменів міжнародного класу, як це організовано у сфері олімпійських видів спорту. Тож доводиться спиратися на підтримку спонсорів, органів місцевої влади. Однак бувають, зокрема, фінансові труднощі з організацією республіканських змагань: звідси виникають переноси дат або місць проведення змагань. Сподіваємося, що з прийняттям Національної доктрини з розвитку фізичної культури і спорту ці проблеми зникнуть. Все ж, хоч би як там було, а український мотоспорт переживає період піднесення й зміцнення завойованих позицій.

Замена стекла в витрине с монтажом!