Людмила Альошина, Київ
N 60. 24 грудня 2004 року, стор. 7

Те, що шкільна комп'ютеризація набрала обертів - незаперечний факт: лише за державний кошт торік поставлено 1835 навчальних комп'ютерних комплексів для організації кабінетів інформатики. Чимало придбано ПК і на залучені кошти. Є області (наприклад, Закарпатська, Рівненська), які стовідсотково комп'ютеризували загальноосвітні школи І-ІІІ ступенів. А от входити до світової мережі сьогодні можуть далеко не всі школярі. В цілому по Україні до Інтернету підключилися лише 22 % міських та 11 % сільських шкіл.

Щоб розв'язати цей вузол, Міністерство освіти і науки України, Всеукраїнська асоціація комп'ютерних клубів, ВАТ "Укртелеком" та Програма розвитку ООН розпочали проект "Розвиток доступу до сучасних інформаційно-комп'ютерних технологій населення України на основі партнерства між школами і комп'ютерними клубами в Україні". У чому його суть? Керівникам шкіл та підприємцям надається можливість стати партнерами в організації комп'ютерних клубів безпосередньо в школах країни. Здійснюється це двома шляхами: або школа надає свої комп'ютери для експлуатації, або - приватний підприємець.

Наприклад, на базі Ірпінського ЗНЗ N 3, що на Київщині, уже понад два роки триває апробація нових відносин між навчальним закладом і приватним бізнесом з метою прискорення впровадження сучасних комп'ютерних технологій для ліквідації так званої цифрової нерівності населення. Обладнання, надане комп'ютерним клубом, безплатно використовується під час навчального процесу, а після уроків працює як звичайний комп'ютерний клуб. Школа забезпечує приміщенням, утримує його в чистоті, охороняє.

Життя вже показало переваги освоєння комп'ютерної грамотності саме в такий спосіб, тож подібні навчальні центри виникають по всій країні - нині їх налічується вже понад сто. Та найбільше шкільних інтернет-клубів виникло в Луцьку, Тернополі, Рівному. Експеримент охоче підтримують місцеві адміністрації, адже він приносить користь усім учасникам цього процесу: школярі безплатно користуються ПК в урочний час; комп'ютерний клуб поповнюється новими клієнтами; батьки вдячні за те, що їхні діти під наглядом змістовно проводять час після занять; місцева влада і учасники проекту бачать, як шкільні комп'ютерні клуби зменшують негативний вплив вулиці, відвертають підлітків від таких соціально небезпечних явищ, як пияцтво та наркоманія, внаслідок чого не зростає і кількість кримінальних злочинів серед неповнолітніх.

За цим проектом передбачено також створення пунктів публічного доступу до Інтернету і на базі сільських шкіл.

  • Досвід українських освітян щодо організації шкільних інтернет-клубів привернув увагу працівників освіти зарубіжних країн, зокрема Білорусі, Росії, Казахстану, Азербайджану, - говорить завідуючий відділом інформатизації Міністерства освіти і науки України Анатолій Пилипчук. - Тож незабаром у Києві під егідою ООН ми проводимо представницьку міжнародну конференцію з питань створення і розвитку шкільних інтернет-клубів в Україні та поширення нашого досвіду в країнах Східної Європи. Гості форуму будуть ознайомлені також з роботою найкращих шкільних інтернет-клубів.

Все частіше проблемами комп'ютеризації навчальних закладів переймаються бізнесові кола. Сьогодні в Україні існує кілька тендерів, які проводить Міністерство освіти і науки на закупівлю інтерактивних дошок.

Все більше комерційних структур виявляють бажання профінансувати освітні проекти. Наприклад, вітчизняна компанія "Літер", оголосивши на початку вересня Всеукраїнську акцію і поновлення грантів SMART для навчальних закладів, за сприяння корпорації "SMART Technologies Inc." та некомерційного відділу Посольства Канади започаткувала дві програми: Prep Grant і Prime Grant. Перша розрахована на освітні установи, які орієнтовані на підготовку та перепідготовку викладачів. Упродовж двох місяців обладнання SMART можна було отримати зі знижкою 45 % вартості, попередньо подавши заявку і документ, який свідчить про те, що навчальний заклад займається підготовкою студентів з правом викладацької роботи.

У ході другої програми загальноосвітні некомерційні навчальні заклади в різних областях України отримали 57 інтерактивних дошок SMART.

  • Сьогодні Україна - єдина у світі країна, яка отримала можливість повторно надавати гранти SMART загальноосвітнім некомерційним навчальним закладам, - підкреслює генеральний директор компанії "Літер" Олег Шкул. - І якщо порівнювати цьогорічні обсяги продажу інтерактивного обладнання в Україні з відповідними показниками за 2002 рік, то можна сказати, що попит з боку освітніх установ на такий товар переважив навіть попит бізнесових структур.