Платні адміністративні послуги для підприємців: їх доцільність і адекватність у ціні

Наталія Команяк, Чернівецька область
№ 38. 8 жовтня 2004 року, стор. 3

Ніхто краще від самих підприємців не знає, як нелегко доводиться їм проходити через сито погоджувально-дозвільних процедур, щоб розпочати власну справу. Їхні перші кроки у бізнесі відразу перетворюються на "ходіння по муках". Це - велика кількість інстанцій, до яких необхідно звернутися (особливо тим, хто має намір зайнятися виробництвом продукції та потребує для цього виділення земельної ділянки), довжелезний список вимог, яких при цьому потрібно дотриматися, проведення різноманітних експертиз, а також чимала сума грошей, у яку обійдуться всі ці "процедури" в морі погоджень. Колись таке буде, що чиновник з чиновником вирішуватиме твої проблеми! А поки кожен випробовує на собі, чи всі послуги дозвільних і погоджувальних служб доцільні й наскільки їх вартість відповідає професійно виконаній роботі.

У відвідувачів "Дозвільного офісу" в Чернівцях, з якими довелося спілкуватися, найбільше нарікань - на значні витрати. Найдорожче, на їхню думку, обходяться послуги пожежних і санітарно-епідеміологічних служб. Це підтверджує й виконувач обов'язків голови правління Чернівецького міського центру захисту приватних підприємців і підприємств малого бізнесу Іван Білик. Торік тут розгорнули правозахисну кампанію після того, як до центру на "пряму лінію" почали надходити звернення про непомірні ставки податків і зборів з боку пожежної служби.

  • За кількістю скарг від підприємців працівники пожежної охорони посіли перше місце. Зловживаючи службовим становищем, вони примушували підприємців виконувати протипожежні вимоги через вибрані фірми, які в свою чергу робили "відрахування" за кожного клієнта, - розповідає Іван Михайлович. - За погодження певних відхилень від вимог чинних норм і правил вимагали великі суми грошей (наприклад, з кожної міні-лісопилки у Вижницькому районі - від 5 тис. грн і більше). Згодом відбулася спільна нарада представників відділу та нашого центру, за результатами якої ухвалили конкретні рішення і вжили заходи щодо запобігання корупційним проявам. Зокрема працівникам пожежної охорони заборонили вимагати завищену плату за послуги, а розцінки на них знизили майже вдвічі.

Але не всі порушені підприємцями питання були вирішені, - продовжує Іван Білик, - оскільки деякі з них виходили за межі компетенції пожежного нагляду. Недосконалість нормативних документів з питань пожежної безпеки призводить до різночитань, а це спричиняє суперечки між службовцями та суб'єктами господарювання. Приміром, зазначено, що дозвіл на початок роботи підприємств згідно з вимогами повинен видаватися органами пожежного нагляду безплатно, але тут же обумовлено, що підприємцю до заяви слід додати матеріали оцінки (експертизи), проведення якої платне, тому послуга врешті небезоплатна. Та ще й вартість її може бути нееквівалентною виконаній роботі. Бо, по-перше, спробуй не погодься, що твоє малесеньке приміщення обстежували не 6 годин, і відповідну кількість людино-годин(!). Або ж спробуй відмовся звернутися до настійно рекомендованої фірми, яка має ліцензію на проведення оцінок (експертиз), до якої тебе (певне, небезкорисно) відсилають на цілком законних підставах: для виконання оцінки (експертиз) це допускається нормативними актами. А там - шалені розцінки на послуги. Тоді будеш "погоджувати" до другого пришестя... Адже дозвіл пожежників слугує підставою для видачі відповідного документа органом Держнаглядохоронпраці...

Слід віддати належне працівникам центру: вони не зупинилися на досягнутому й намагалися вирішити це питання на вищому рівні, але результат отримали майже нульовий.

Ситуація, подібна до "пожежної", й в інших службах. Кожне відомство видає свої постанови, погоджує тарифи на платні послуги та затверджує переліки вимог так, що в цьому не лише підприємець, а й досвідчений юрист іноді не може розібратися. А вже погодитися!.. Приміром, з серпня минулого року набула чинності постанова Кабінету Міністрів України про затвердження тарифів (прейскурантів) на роботи й послуги, що виконуються і надаються за плату установами та закладами державної санепідемслужби. Розмірами численних (майже сім сотень) тарифів, які стали "зашкалювати" всі розумні мірки, були вкрай вражені й самі працівники служби. Та й їх доцільністю. І що з того, що скаржитиметься підприємець, який нещодавно вирішив не випікати хліб, а робити вареники й пельмені, що за дозвіл на виготовлення одного й другого виробу треба сплатити двічі, й небагато-немало - більш як по тисячі гривень. А все - законно. І де має взяти на все кошти цей інвалід, який сам хоче працювати і дати роботу іншим, щоб розпочати справу?

Обласна СЕС, як повідомив головний лікар Олександр Світличний, сподіваючись, що "нагорі" схаменуться, двічі зверталася до Міністерства охорони здоров'я з пропозиціями про перегляд тарифів, та ще два місяці керувалася старими тарифами, за що й поплатилася. Головне контрольно-ревізійне управління розцінило такі дії як завдання збитків державі на 61 тис. грн.

Підприємці звертаються до громадських, а значить, неупереджених, організацій по юридичну і практичну допомогу щодо захисту власних прав. І добре, що вони є, і є кому допомогти. Але якщо це - можливо. Консультант Чернівецького бізнес-центру Неля Малько розповідає, що чимало підприємців не мають елементарної інформації навіть про те, як їм розпочати власний бізнес, і бувають шоковані тими "гальмами", на які наражається їхній ентузіазм. Трапляється, що потрібно втручатися в ситуацію, як-от коли одному з підприємців при переобладнанні приміщення інспектор Держнаглядохоронпраці вимагав проведення експертизи, а проводити її в зазначеному випадку взагалі не було потреби. Людина на всі погодження витратила вісім місяців, а могла ж весь цей час працювати, забезпечувати себе й інших, платити податки. Скаржаться сюди й на тих же пожежників: мовляв, встановили ставки за інструкції з правил протипожежної безпеки (аж 70 грн за один листочок) і на госпрозрахункові організації з водо- та газовідведення, енергопостачання, в яких потрібно розробляти технічні умови. Вимоги, встановлювані службами, часом бувають плутаними і взагалі важко зрозумілими. Скажімо, які мають бути решітки на вікнах магазину, що торгує горілчаними виробами? Пожежники кажуть, що зовнішні й роз'ємні, міліція - що внутрішні і суцільні. А погодити якось це потрібно. Проси, принижуйся, задобрюй...

В обласному представництві Держкомпідприємництва, яке очолює Олександр Каруценко, свого часу проаналізували проблему погоджень, дозволів та сплат за послуги. Нарахували понад 20 інстанцій, залучених до подібних процедур, виписали всі нормативні акти, якими вони керуються, рамки тарифів, терміни, вимоги тощо. До речі, нещодавно до списку додався ще один пункт - відділ державтоінспекції УМВС також почав давати погодження (технічні умови на розміщення для підприємств, які розташовуються при дорозі, - так би мовити, об'єктів дорожнього сервісу). Та це ж ледь не всіх стосується!

В основному розміри цін на послуги мають цілком реальні підстави, з якими сперечатися важко: навіть якщо послуга оцінюється максимально, навіть якщо в Чернівцях дозволи на підприємницьку діяльність видаються на рік, а потім їх треба поновлювати й щоразу знову платити. Таке рішення місцевої влади, адже вона визначає механізм справляння місцевих податків і зборів та порядок їх сплати. Приміром, граничний розмір збору за видачу дозволу не бозна-який великий - не перевищує 20 неоподатковуваних мінімумів. Та й яким він має бути - безстроковим чи ні, про це в законах й декретах не обумовлено.

Безперечно: вкрай необхідно прийняти Закон про дозволи, котрий далеко в не першому варіанті й не перший рік готується у столиці, але до Верховної Ради поки що так і не надійшов. А допоки нинішній стан справ, вважає Олександр Каруценко, сприяє тяганині в дозвільно-погоджувальній системі й розквіту корупції.