Наталія Команяк, Чернівці
№ 49. 17 листопада 2004 року, стор. 6

На карті Чернівецької області з'явилася нова магістраль - відбулося урочисте відкриття першої черги об'їзної дороги довкола Чернівців. Її справедливо можна назвати дорогою життя, адже питання про це будівництво порушувалося ще понад два десятиліття тому. У 1988-му, коли сумнозвісна чернівецька хвороба загострила увагу громадськості до екологічних проблем, було прискорено розробку проекту, але й тільки. Впродовж 15 років питання будівництва об'їзної дороги керівництво міста й області, депутати всіх рівнів, політичні й громадські організації наполегливо порушували перед вищими державними органами влади, а Чернівці все ж залишалися єдиним обласним центром в Україні, через який курсував усе зростаючий транспортний потік. І тільки особиста участь Президента України Леоніда Кучми у розв'язанні цієї проблеми, зокрема його робоча поїздка в Чернівецьку область у червні минулого року, зрушила справу з місця й остаточно перевела її з теоретичної площини в практичну.

Будівництво об'їзного шляху навколо Чернівців - не просто розв'язання транспортної проблеми міста. Це й вихід України на Балкани, до всіх КПП на кордонах з Румунією і Молдовою, адже Буковина має 20 пунктів пропуску через державний кордон і три з них - зі статусом міжнародних. Тож наступним етапом транскордонних зв'язків із ЄС та розв'язання певних проблем краю буде з'єднання об'їзною дорогою у наступному році шляхів Чернівці-Герца -Держкордон, Житомир-Чернівці-Тереблече та Чернівці-Сторожинець-Руська. Надзвичайно важливим є й те, що при спорудженні цього об'єкта спеціальні конструкції зупинили протизсувні процеси на правому березі річки Прут у районі будівництва дороги, а насип земляного полотна виконує тепер роль природно ї дамби, яка захищає села, розташован і нижче за течією, від затоплень під час паводк ів. Це досить актуально для Чернівців.

За здачею в експлуатацію дороги, про хід спорудження якої щомісячно інформували Президента України і будівництво згідно з його дору ченням повинно було завершитись у стисл і терміни, до 30 жовтня, стоїть титанічна робота багатьох людей, насамперед начальника служби автомобільних доріг в області Романа Майора, створеного ним штабу та генерального підрядника - Чернівецького ВАТ ШБУ-60 (голова правління Роман Іванюш). На чотирикілометровому відрізку необхідно було збудувати, крім шляхопроводів, міст через річку Прут протяжністю 340 м, п'ять протизсувних утримуючих конструкцій на буро-набивних палях, дренажні водознижуючі системи завдовжки понад 3 тис. м, підпірні стіни для утримання відкосів виїмок, земляне полотно у високих насипах та глибоких виїмках, що пролягло через болотисту місцевість. А також провести й інші види робіт, зокрема перенесення інженерних комунікацій та спорудження будинку для відселених місцевих мешканц ів. На об'їзній одночасно працювало майже 500 осіб і було задіяно 270 одиниць будівельно ї техніки. Робота, особливо при спорудженн і мосту, тривала у три зміни, без вихідних. У результаті основний обсяг робіт мостовики виконали за чотири місяці.

У літописі будови, під час спорудження якої було встановлено чимало рекордів, будуть свідчення й про творчу працю субпідрядник ів, яким неодноразово доводилося приймати нестандартні рішення. Успішне завершення першої черги об'їзної дороги стало можливим завдяки сумлінній праці тисяч людей. Найдостойніших Указом Президента України було нагороджено орденами й медалями, присвоєно почесне звання "Заслужений буд івельник України". Нагороди вручив заступник глави Адміністрації Президента України Олексій Іщенко.

Прем'єр-міністр України Віктор Янукович, виступаючи перед буковинцями, зокрема зазна чив, що ця дорога дасть можливість будувати новий транспортний коридор з Європи в Україну, створювати робочі місця, розвивати інфраструктуру міжнародних сполучень.

За короткий час в Україні споруджено перший автобан Київ-Одеса, готова до експлуатац ії й дорога через Карпати у Львівській та Закарпатській областях завдовжки 214 км.

Далі у планах шляховиків - друга й третя черги об'їзної дороги довкола Чернівців. Вона обійме місто тісним кільцем і прийме на себе весь потік автотранспорту, збереже від руйнувань старі й неповторні архітектурні споруди центру столиці Буковини.