Валерій Грінченко
N 62. 31 грудня 2004 року, стор. 6

Наприкінці кожного року у торгових центрах Європи з’являються тисячі Санта Клаусів. Їх наймають не просто для задоволення дітей - "професійні" Діди Морози значно пожвавлюють торгівлю. Прибувають вони не лише з Лапландії.

Про різдвяну професію розповідає радник із зв’язків з громадськістю Посольства Фінляндії в Україні Хані Сювярінен:

  • Сезон Діда Мороза починається в середині листопада і продовжується до 25 грудня (католицьке і протестантське Різдво). Торгові центри зазвичай будують маленьке дитяче містечко, обов’язковими атрибутами якого є маленький будиночок Санта Клауса, ялинки і штучний сніг. Інші декорації залежать від фантазії дизайнерів, вільних площ і коштів, виділених на розваги дітей. Особливо популярні механічні оркестри і фігурки різдвяних персонажів, наприклад, північних оленів, запряжених в сани Санта Клауса і сніговиків.

Робота Санта Клауса дуже важка. У прямому сенсі. До всього іншого, діти за останні кілька років настільки погладшали, що Санта Клауси скаржаться на постійний біль у колінах.

Ті, хто володіє багаторічним досвідом роботи, можуть заробити до €20 тис. за п’ять тижнів. Вони відрощують справжні бороди, фарбують їх у білий колір і уважно стежать за своєю вагою (вони повинні бути гладкими, як справжній Санта Клаус із Лапландії). Такі професіонали залучають більше відвідувачів, ніж "аматорські" Діди Морози, у яких немає борід. Але подібні заробітки - виняткові. Професійні актори, які грають роль різдвяного діда, заробляють близько €6-8 тис. за сезон.

Діди Морози трудяться сім днів на тиждень по десять годин. За день вони повинні ласкаво поговорити з понад 100 дітьми. У великих торговельних центрах Санта Клаус обслуговує до тисячі дітлахів. У передріздвяний сезон, середньостатистичний торговельний центр відвідують близько 8 тисяч дітей, які приїжджають туди винятково для зустрічі з Санта Клаусом. Батьки більшості з них зазвичай витрачаються на фотографії свого чада з казковим дідом. Іноді до фото додається маленька іграшка. Нині Санта Клауси змушені працювати і з домашніми тваринами. Такі центри організовують спеціальні дні, коли бездітні родини можуть привести своїх кішок і собак, щоб зробити знімки з Санта Клаусом.

ДОВІДКА "ПВ"

За даними Міжнародної Ради торговельних центрів (International Council of Shopping Centers), приміром у США діють 1,2 тис. торгових центрів, кожен з яких потребує лише одного Санта Клауса. Торік торговельна корпорація Wal-Mart вперше найняла Дідів Морозів у кожний із своїх 2 996 універмагів, але тільки на один день. Цей ринок контролюють три великі компанії - Noerr Programs, Santa Plus і Cherry Hill Photo. Вони збирають резюме від потенційних Санта Клаусів з усієї країни і здійснюють їх відбір. Крім того, кандидати на роль Санта Клауса повинні довести, що раніше не були помічені у здійсненні правопорушень і не вживали наркотиків. Люди, які успішно пройшли конкурсний відбір, можуть вважати себе професіональними Санта Клаусами. Їхні послуги можуть виставлятися навіть на аукціон. У листопаді минулого року компанія Pre-Employ.com, що займається перевіркою здобувачів вакансій, проаналізувала анкети більше тисячі потенційних Санта Клаусів і виявила, що 7 % у минулому порушували закон. Утім, як зазначив президент Pre-Employ.com, це менше, ніж середній рівень по США, котрий становить 8-15 %.